*

SeijaMuurinen

Helsingin keskusta-alueen uudistamisesta

Helsingissä on käynnistynyt keskustelu kävelykeskustan luomisesta. Sinänsä idea saattaa olla hyvä, mutta sen pitäisi liittyä vahvemmin keskustan kokonaisuuden suunnitteluun. On vaarallista muuttaa tai siirrellä vain yhtä ”palikkaa” kokonaisuudesta. Muutos vaikuttaa helposti moneen muuhun ”palikkaan” yllättävästi jos vaikutuksia ei ole etukäteen arvioitu. Kaupunkilaiset ja kaupunginvaltuutetutkin innostuvat usein jostain uudesta ”kivasta” ideasta, ja sitä sitten ajetaan intoa puhkuen miettimättä seurauksia.

Jos nyt yhtä äkkiä vain kielletään autoliikenne keskustan alueella lainkaan välittämättä, miten liikenne sen jälkeen sujuu, ollaan ongelmissa. Jo kaistojen vähennys ilman vaihtoehtoista kulkuyhteyttä aiheuttaa seisovan ruuhkan keskustaan, eikä siten lisää keskusta-alueen viihtyisyyttä. Sikäli kytkisin kävelykeskustan kehittämiseen keskustatunnelin Sörnäisistä Ruoholahteen. Silloin pohjois-etelä –suunnan liikenne sujuisi, eikä enää häiritsisi keskusta-aluetta eikä tukkisi Töölön tai Etelärannan reittiä.

Joillakin on haave, että ajoreitit sulkemalla lopetetaan autoilu kokonaan Helsingistä. Se ei valitettavasti toteudu tällä tavalla. Toki julkisen liikenteen, pyöräilyn ja kävelyn edistäminen on tärkeää, mutta moni tarvitsee myös autoa. Työmatka saattaa olla monimutkainen tai mukana on kuljetettava työvälineitä tai lapset pitää kuljettaa päivähoitoon tms.

Hyvä esimerkki aiemmasta kokonaissuunnittelun puutteesta on Kauppatoria ympäröivän rannan rakentuminen sattumanvaraisuus-periaatteella. Ensin rannan rakentajaksi ilmoittautui maailmanpyörä-yrittäjä, jonka ehdotus hyväksyttiin. Seuraavaksi rakentajaksi ilmoittautui uima-allas –yrittäjä, joka sai myös ravintolansa kaupungin parhaalle ja kalleimmalle paikalle.

Sikäli kaupungilla ei ole tuntunut olevan otetta siihen, mitä rantaan tulee, ja miltä se kokonaisuutena näyttää. Eteläranta on kuitenkin käyntikortti erityisesti meren suunnalta tuleville turisteille. Nyt olisi aika puhaltaa peli poikki ja tehdä Etelärannan alueelle uusi visio/suunnitelma ja edetä sen mukaan tavoitellun ilmeen ja toiminnan saavuttamiseksi. Ei enää mitään yksittäistä kokonaisuuteen sopimatonta toimintaa tai rakennusta valtuustossa kaatuneen museohankkeen ja museotalon tilalle!

Sama koskee kävelykeskustan suunnittelua. Ei vain jotain yhden idean toteutusta vaan kaikki liikkumismuodot huomioiva, kattava, tulevaisuuteen suuntautuva kokonaisuus. Ehkä sellaista ollaan luomassakin, mutta keskustatunnelia tai keskustan autoliikenteen vaihtoehtoista suunnitelmaa en ole huomannut virkamiesten teksteissä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Yksi pienen pieni esimerkki: Vuorikadun eteläpää, siis Kaisaniemenkadusta yliopistolle päin.

Taksit eivät sinne löydä. Jos kauppaliike lupaa toimittaa tavaran ja soittaa että nyt heti tullaan, niin seuraava soitto tulee tunnin tai kahden päästä eivätkä he tiedä mitä kautta löytäisivät Vuorikadulle. Kuulemma navigaattorikin valehtelee. Kadun eteläpäässä asuu kuitenkin vähintään satoja ehkä tuhansia ihmisiä, on liikkeitä ja muuta. Jos Kaivokadulta otetaan kaksi kaistaa pois, niin mitenkähän sitten. Tuleeko pakkomuutto, Vuorikadun tyhjennys?

Hämeentien sulkeminen autoilta tuntuu vähän oudolta. Se on varsin sujuva väylä. Itse käytän henkilöautoa alle 10 kertaa vuodessa (joten siitä ei ole kysymys).

Vihreät näyttävät pitävän erityisinä ansioinaan Hämeentien sulkemista, Kruunuvuoren siltaa (hinta kenties 350 - 500 miljoonaa), bulevardisointia ja keskustan muuttamista ns. kävelykaduiksi. Alkaa tuntua että tämä menee liian pitkälle. Bulevardisointi on mielestäni rikosluonteinen, se on kansallisomaisuuden kaappaus, toivon että valtio iskee jyrkän stopin.

HS:ssä joku sanoi Keskuskatua kylmäksi ja kolkoksi, sitä se onkin.

Toimituksen poiminnat